Moster Anna bakar och njuter av livets goda. Ta del av eget utformade recept.

Hitta Recept

2.3.10

Jättesemla

Denna gigantiska semla bakar jag varje år och den varar länge!


Ingredienser 200° 15-20min

75 g smör
2½ dl mjölk
25 g jäst
5 msk socker
2 tsk kardemumma
1 krm salt
7½ dl vetemjöl

Fyllning
300g mandelmassa
1 dl vispad grädde
innanmätet från bullen
4dl vispad grädde och florsocker till garnering

Smält smöret och häll i mjölken. Tänk på att det måste vara ljummet för att inte jästen ska förstöras.
Smula jästen och lös i den fingervarma mjölken med salt, socker och kardemumma.
Ta i vetemjölet och knåda degen 5-10min.
Jäs 40min.
Baka ut till en stor bulle.
Jäs 40min.
Pensla bullen med mjölk.
Grädda 15-20min.

Gröp ur bullen, blanda innanmätet med lite av den vispade grädden och mandelmassan.
Blir bäst resultat om man river mandelmassan med ett rivjärn först.
Bred ut mandelmassan i bullen och bred på grädde och pudra locket med florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar